سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Sunday, January 22, 2012

Gua Kelam Perlis



Salah satu gua yang paling menonjol di Malaysia adalah sebuah gua batu kapur yang 370-meter panjang berhampiran pekan kecil Kaki Bukit (literal 'kaki bukit') yang dipanggil Gua Kelam (Cave Afrit). Terletak kira-kira 33km ke utara Kangar, ibu negeri, Taman Rekreasi Gua Kelam popular untuk 'berjalan kaki gua' mempesonakan di mana anda boleh memasukkan dari satu hujung gua dan keluar di lokasi yang berbeza.




Jalan-satunya gua adalah melalui penggantungan jambatan kayu lapan kaki yang luas. Ini jambatan links Kaki Bukit ke Lembah Wan Tangga, lembah pada akhir bertentangan dengan Gua Kelam. Kembali pada tahun 1935, seorang Inggeris melihat laluan air sebagai kaedah bijak untuk mengangkut bijih timah dari lombong yang terletak berhampiran pintu masuk aliran melalui gua bawah tanah ke Kaki Bukit.




Kini, penduduk tempatan dan pelancong membuat jalan mereka melalui gua melalui laluan pejalan kaki kayu di dalam gua itu yang terang-benderang. Anda masih boleh mencari sisa-sisa operasi lombong bijih timah di dalam gua. Apabila anda membuat jalan anda melalui gua, bisikan aliran bawah tanah gelap berpusar, bersama-sama dengan kelawar berdecit dan air menitis dari stalaktit, membentuk konser bunyi semula jadi. Ia kedengaran agak menyeramkan, tetapi menambah misteri gua yang pernah menjadi rumah lelaki Zaman Batu.




No comments:

Post a Comment